
2016 metų liepos mėnesį startavęs „Mažųjų sienų projektas“ papuošė Kauną dvylika išskirtinių Street Art meno kūrinių, kuriuos viešosiose miesto erdvėse įgyvendino jaunieji menininkai Rokas Krilavičius, Morfai, Tadas Vincaitis Plūgas, Justina Sendravičiūtė ir kt. Neatskiriama urbanistinio peizažo dalimi, kuri reprezentuoja Kauną kaip šiuolaikišką ir atvirą meniniams eksperimentams miestą, jau tapo tokie kūriniai kaip „Tekantis tunelis“, „Žaliakalnio palmė“, „Tiltas“, „Kova“ ir dar daugiau. Juos rasite albume „Kauno gatvės meno gidas“, išleistame 2017 m. pradžioje ir publikuojančiame geriausius šio žanro kūrinius.
„Mūsų pastatai verkia, mūsų vyriausybės posėdžiauja ant uolų, o mūsų menai užrakinti dūla muziejuose,“ – rašė psichologas James Hillman. Projekto tikslas buvo sudominti nutolusią nuo meno visuomenę šiuolaikinio meno procesais. Tad akivaizdžiai šiuo projektu, kurį parėmė ir miesto savivaldybės administracija, ir Lietuvos kultūros rėmimo fondas, menas žengia iš muziejų ir galerijų arčiau prie žmonių į gatves, kiemus, parkus ir požemines pėsčiųjų perėjas. O jo vertintojas – jaunas ir senas, vietinis ar miesto svečias, išsilavinęs ar nelabai, pėsčias ir važiuotas, meno ekspertas ar mėgėjas.
Dvylika objektų – požeminių perėjų, tvorų, vartų, sienų ir nebenaudojamų reklaminių stendų tapo „drobėmis“ kūrėjams. Štai, ką menininkas Morfai papasakojo apie savo kūrinį „Tekantis tunelis“: „Požeminė perėja prie Vytauto Didžiojo tilto buvo apšnerkšta, bjauriai dvokė. Ne tik aš, bet ir kiti mano bendraamžiai prisimename ją kaip vaikystės traumą, tokia gąsdinanti būdavo jos aplinka, kai tekdavo pereiti ja. Tad ilgai galvojau, ką nupiešus. Panaudodamas „nuvarvėjusių dažų“ techniką, akcentavau tekėjimo veiksmą. Menininkai šią techniką laiko klaida. Tačiau šiuo atveju aš ją pasirinkau sąmoningai“.
Tekantį tunelį sudaro dvi sienos: spalvinga ir juodai-balta. Pirmoji – sudaro įspūdį, tarsi Nemunas, nuplaudamas visas šiukšles, gaivalingomis spalvomis ridentųsi į senamiestį per požeminę perėją. Antroji siena – juodai-balta, kampuotesnėmis linijomis atkartoja sraunų keliavimo judesį. Kitą vertus, kaip teigia pats autorius, nuvarvėję netvarkingi dažai – tai užuomina į sienų terliojimą ir kitas vandalizmo bei niokojimo apraiškas, būdingas šiai vietai.
Jaunasis menininkas Rokas Žilinskas sukūrė „Žaliakalnio palmę“ vietoje, kur senuoju funikulieriumi pakylama turistų pamėgtu maršrutu Kauno centras-Prisikėlimo bažnyčia, nuo kurios stogo galima apžvelgti visą miestą. Čia stūkso neišvaizdi plytinė garažų siena. Vietiniams gyventojams būdavo be galo įdomu, ką Rokas, pasilypėjęs ant kopėčių, ant tos sienos piešia. Jie pritariamai linksėjo galvomis žavėdamiesi ryškėjančiu prieš jų akis egzotiško medžio piešiniu. Tačiau, kai užbaigdamas darbą autorius palmės nenudažė žaliai, jiems nelabai patiko. Bet toks buvo kūrybinis Roko sumanymas – grafinis juodai-baltas piešinys. Tad „Mažųjų sienų“ gatvės meno kūriniai atlikti įvairiomis technikomis ir reprezentuoja įvairius meno stilius, ne tik realistinį, labiau suprantamą plačiajai publikai.
Norėdami sužinoti, kaip mums sekasi, užsukite į https://www.facebook.com/mazujusienu/?fref=ts
Projektą iš dalies remia:
Lietuvos kultūros taryba ir Lietuvos Respublikos kultūros ministerija
Kauno miesto savivaldybė